صفحه اصلی درباره ما گالری تصاویر تماس با ما ورود کاربران
منوی سایت
تقویم روز

چهارشنبه ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
آمار بازدید

بازدید امروز : ۷۴

بازدید این هفته : ۷۸۵

بازدید این ماه : ۲۹۴۰

آمار کل بازدید : ۵۱۴۶۲۷

افراد آنلاین : ۰ نفر

آی پی : ۱۸۵.۲۱۵.۲۳۲.۱۷۵

دبیرستان نمونه دولتی روزبه - nemonerozbeh@gmail.com

 صفحه اصلی محتوای آموزشی مشاهده محتوای آموزشی

 
تجزبیات داوطلبان موفق کنکور
باسمه تعالي
تجربيات داوطلبان موفق :
1- 70 درصد آنها آرامش محيط خانه را در كسب نتيجه مؤثر مي دانند .
2- اكثر آنها متعلق به اقشار متوسط جامعه هستند.
3- در ميان اين داوطلبان مشكلات خانوادگي بويژه مشاجرات خانوادگي وجود ندارد .
عوامل موفقيت از ديدگاه داوطلبان موفق :
1- برنامه ريزي صحيح
2- تلاش و پشتكار و انگيزه ي قوي شخصي
3- نظم در امور
4- حمايت و پشتيباني خانوادگي
5- رقابت و تشويق به درس خواندن
خصوصيات شخصيتي :
1- در امور شخصي و خصوصاً درس خواندن ، افراد پيگير ، منظم و دقيق هستند.
2-از ثبات شخصيتي برخوردارند.
3- اعتماد به نفس خوبي دارند و در تصميماتشان ثابت قدمند.
4- در برخورد با مشكلات هراسان نمي شوند و فعالانه جهت حل آنها گام بر مي دارند.
5- فعاليتهاي غير ضروري خوب مديريت مي كنند و انجام اين فعاليتها را به حداقل مي رسانند از قبيل تماشاي
تلويزيون و سير در عالم مجازي
منابع اصلي مطالعه :
1- مهم ترين مرجع مطالعه اين افراد كتاب درسي بوده است .
2- دومين مرجع مطالعه آنها ، تست هاي كنكور سراسري و آزاد بوده است .
3- درصد كمي از آنها براساس نيازشان دربرخي از دروس علاوه بر كتاب درسي و كتابهاي تستي از ساير كتب
كمك آموزشي نيز استفاده كردند.
در كلاس درس :
1- اكثر آنان در سر كلاس بسيار متمركز ، دقيق و تيز بودند و بيشتر مطالب را همان جا مي آموختند.
2- در كلاس خود نمايي نمي كردند ولي فعال بودند.
3- انجام تكاليف كلاسي براي آنها اولويت داشت و تقريباً همه آنها به طور منظم فعاليتهاي كلاسي را انجام مي
دادند.
شيوه مطالعه :
1- درس را به طور عميق و دقيق مطالعه مي كردند و به كيفيت مطالعه خود بيش از كميت آن توجه مي كردند.
2- مطالعه ي هر درس را در زمان دلخواه خود انجام مي دادند.
3- به طور منظم نكات درسي را تكميل و جمع آوري مي كردند.
4- از حاشيه نويسي ، نت برداري و علامت گذاري استفاده مي كردند.
5- به همه ي شكل ها ، جدول ها ، زير نويس ها و حاشيه هاي كتاب درسي توجه مي كردند و همه پرسشها را حل
مي كردند.
6- به جاي خواندن مثال هاي كتاب درسي ، آنها را حل مي كردند .
7- اكثر آنها تناقضات و اشكالات كتابهاي درسي را پيدا مي كردند.
8-در دروسي كه نياز به تمرين زياد دارد به مرور زمان به حل مسائل مي پرداختند . آنها معتقد بودند كه به يك
باره و در كوتاه مدت امكان تسلط به اين قبيل دروس وجود ندارد.
ويژگيهاي يادگيري مفهومي و در حد تسلط :
1- آنچه ياد گرفته ايد به زبان ساده بيان كنيد .
2- مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد.
3- از مطالب خوانده شده سوال طرح كنيد.
4- داوطلب بتواند به سؤالات پاسخ دهد.
تعادل در مطالعه ي دروس اختصاصي و عمومي :
1- بعضي از دانش آموزان ، دروسي را كه در آن ضعيف هستند كنار مي گذارند يا به دروس عمومي اهميت
چنداني نمي دهند و عده اي فكر مي كنند بهتر است دروس عمومي را بعد از عيد بخوانند و تجربه نشان مي
دهد كه نبايد در برنامه درسي خود هيچ درسي را حذف نكنيد و همه را بايستي بطور موازي بخوانيد .
ياد داشت يافت برداري و اهميت آن :
1- افزايش تمركز و دقت
2-افزايش يادگيري
3- كاهش حجم مطالب
4- مرور آسان تر و بيشتر
5- افزايش قدرت حافظه
چگونه برنامه ريزي كنيم ؟
1-  قبل از هر نوع برنامه ريزي خود را بشناسيد از قبيل توانايي ها، عادات ، ميزان مطالعه روزانه ، اوقات فراغت ،
ميزان و زمان خواب و استراحت
2-تنظيم برنامه فصلي ، برنامه درسي هر فصل را بر اساس استراتژي درسي خود تنظيم كنيم هر سال چهار فصل
دارد . اگر براي كنكور از تابستان شروع كنيم حدود چهار فصل فرست آماده سازي براي كنكور داريم و اگر از
مهر ماه شروع كنيم سه فصل فرصت خواهيم داشت . كه بايد معلوم كنيم كه در هر فصل چه برنامه اي را اجرا
كنيم .
تنظيم برنامه ماهانه : اگر درسي را كه بايد براي هر فصل بخوانيم سه قسمت كنيم . مشخص مي شود كه هر ماه چه
ميزان از دروس را بايد مطالعه كنيم با اين كار بطور تقريبي برنامه و اهداف كلي هر ماه مشخص مي شود. در پايان هر
ماه پيشرفت كار را بررسي مي كنيم در صورت عقب ماندگي ، برنامه اي براي جبران در اولين فرصت تنظيم كنيم .
تنظيم برنامه هفتگي :
برنامه ريزي بصورت هفتگي نسبت به ساير برنامه ها
تكنيك اول تنظيم برنامه هفتگي :
گام اول : ساعات مطالعه هفتگي خود را پيش بيني كنيد اين ساعات را به نسبت 70 به 30 بين دروس اختصاصي و
عمومي تقسيم كنيد.
گام دوم : براساس اهميت دروس در كنكور، ضرايب آنها ، نقاط قوت و ضعف خود و هم چنين نتايج كارنامه هاي
كنكورهاي آزمايشي ، زمان را بين آنها تقسيم كنيد.
آفت هاي مطالعه :
1- بلند خواني ، 2- كلمه خواني ، 3- مطالعه حين راه رفتن ، 4- پر خواني ، 5- كند خواني ، 6- مطالعه با
وسايل صوتي و تصويري ، 7- برگشت به عقب ، 8- وسواس در مطالعه
گام سوم : ساعات اختصاص يافته به هر درس را بين پنج نوع فعاليت تقسيم كنيد.
روش ها و فنون مطالعه :
روش هاي گوناگون براي مطالعه وجود دارد . هيچ روشي به تنهايي پاسخگوي همه نيازها نيست به عنوان نمونه ،
موقعي كه
مي خواهيم مطالب خوانده شده اي را مرور كنيم ان را روخواني مي كنيم . اما موقعي كه مي خواهيم مطلبي را ياد
بگيريم و آن را بفهميم از چند روش مثل : سؤال كردن ، عبارت خواني ، علامت گذاري و ياد داشت برداري استفاده مي
كنيم .
مطالعه كنكوري ها بايد چه ويژگي هايي داشته باشد ؟
- يادگيري عميقي را باعث شود.
- ماندگار و پايدار باشد.
- كم ترين تكرار را داشته باشد.
- سرعتي متناسب داشته باشد.
نظر دهید . . .           نظرات کاربران

 

 کلیه حقوق این سایت متعلق به دبیرستان نمونه روزبه زنجان می باشد