دبیرستان نمونه دولتی استاد رضا روزبه زنجان
بخش اول :
زندگینامه استاد رضا روزبه
سخن در باره یکی از استادان بزرگ تعلیم و تربیت اسلامی جوانان ایرانی در دوره معاصر است. مردی که خود جامع فضایل و صفات انسانی بود؛ عمرش را به تعلیم دین و دانش گذراند؛ در آسمان علم و تقوا چون ستارهای درخشید و پیش از آنکه گوهر وجودش برای همگان شناخته شود، همچون مرواریدی خالص در صدف خاک قرار گرفت. اکنون بیست و پنج سال از خاموشی استاد فقید رضا روزبه، این سمبل علم و عمل و زهد و تقوا میگذرد. این مقاله بر آن است تا ضمن یادکردی از این ستاره مدفون در حرم عش آل محمد(ص)، به ابعاد مختلف شخصیت او بپردازد و به همه دستاندرکاران تعلیم و تربیت نسل جوان الگویی شایسته ارائه دهد.
تولد و تحصیلات
فقید سعید استاد رضا روزبه اردیبهشت سال 1300ش، مصادف با ولادت حضرت رضا(ع) در خانوادهای متدین و با فضیلت و مبارز* در شهر زنجان پا به عرصه وجود نهاد. پدرش کربلایی محمود خیاط فرزند حجةالاسلام شیخ جواد زنجانی از شاگردان آیتاللّه میرزا محمدتقی شیرازی بود و مادرش سیده ربابه دخت حاج سیدتقی، از سادات مشهور و صاحب کرامت آن سامان شمرده میشد.
وی در کنار تعلیمات ابتدایی و آموزش متوسطه، علوم حوزوی را تا سطوح عالی نزد پدر و عمویش و استادان مشهوری چون حاج شیخ حسین دینمحمدی، حاجآقا سیدمحمد امام جمعه، سیدمحمود موسوی زنجانی و ... به پایان برد. و در هر کلاس و پایهای دانشآموز و طلبه ممتاز شناخته شد.
با اتمام دوره متوسطه، چند سالی در دبستان «توفیق» زنجان به تعلیم و تربیت دانشآموزان پرداخت. سپس به تهران مهاجرت کرد. در سال تحصیلی 1331- 1330، وارد دانشکده علوم شد و با انتخاب رشته فیزیک تحصیلات عالی خود را آغاز کرد. او این دوره را با نگارش «مطالعه در آثار میدان الکتریک و رادیاسیون و گاز ازت روی موجودات زنده» به پایان برد. در این سالها نیز از دانشجویان ممتاز و برجسته شمرده میشد و مورد توجه بیش از حد استادان بود و سرانجام به خاطر دقت و موشکافی عمیق در مسایل علمی محقق و استاد رشته فیزیک شناخته شد.
مرحوم روزبه، علاوه بر کسب اطلاعات علمی روز، در معارف اسلامی، فقه و اصول، فلسفه و کلام، ادبیات عرب و تفسیر قرآن مطالعات عمیق و وسیعی داشت و زبانهای عربی و فرانسه را خوب میدانست.
ویژگیهای استاد
شخصیت استاد روزبه از جهات مختلف شایسته بررسی و مطالعه است. نوشتهها، خاطرات و مصاحبههای برخی از آشنایان، همکاران و شاگردان استاد نشان میدهد که آن دانشور فرزانه از حدود هفتاد صفت نیک بهره میبرد. بخشی از صفات و خویهای پسندیده او عبارت است از:
علم
روزبه فردی به تمام معنا جامع مینمود هر چند تخصص اصلیاش در علم فیزیک بود و در این رشته تحقیقات ارزندهای داشت؛ ولی این امر استاد را از پرداختن به دیگر رشتههای علمی باز نداشت. او در فقه، اصول، کلام، تفسیر و علوم قرآنی بسیار مطالعه کرده بود.
اخلاق نیکو
استاد در برنامهها و کارهای روزانهاش بسیار منظم و دقیق بود. در رفتار و کردار بسیار متین و مؤدّب، در گفتار کمگوی و گزیدهگوی شمرده میشد و از بیان مسایل و مطالب مشکوک و ضعیف خودداری میکرد. از برخوردها و کلمات تند و دور از ادب و غیر انسانی سرباز میزد و هرگز غیبت نمیکرد. او انسانی آرام، افتادهحال، متواضع و در عین حال با ابهت بود و آنچه که قصد گفتن داشت نه با زبان، بلکه با عملش بیان میکرد. در مقابل پدر و روحانیان و حتی طلبههای معمم و مبتدی بسیار فروتن مینمود و در جلساتی که پدرش حضور داشت، دو زانو مینشست.
لباسهای او بسیار ساده و کم قیمت و تمییز و مرتب بود. سالهای بسیار تنها یکدست کت و شلوار داشت. این صفت در آن روزگار شاگردان و حتی استادان مدرسهاش را تحت تأثیر قرار داد؛ به گونهای که در آن مدرسه نه از مد خبری بود و نه از شیکپوشی. غذایش ساده و مختصر و خانهاش محقر در محله قدیمی و مذهبی خیابان ری بود. از جسارت و بیادبی مردم چشم میپوشید و از این طریق، درس بزرگی به دیگران میداد.
به روحانیون اصیل شیعه و سادات ارادت و احترام خاص میگذاشت و در برابر علما و مراجع تقلید اخلاص و تعبّد ویژه داشت. اگر در حضور او کسی از عالمی بد میگفت و یا از روحانیت انتقاد میکرد. چهره درهم میکشید و آزرده خاطر میشد. به بیچارگان و زیردستان کمک میکرد و ضمن احترام به خدمتگزاران، کارها را در قالب پرسش از آنها درخواست میکرد؛ برای مثال میگفت: مشهدی محمد، برای ما یک لیوان آب نمیآوری؟
مدرسه علوی
یکی دیگر از ابعاد زندگی وی داستان مدرسه علوی است. این واحد آموزش متوسطه در سال 1335 به همت مردان صالح، خوشنام و متدینی چون آقایان حاج علیاصغر کرباسچیان (علامه) و حاج مقدس تهرانی و شالچیان و به مدیریت استاد روزبه شروع به فعالیت کرد. دبیرستان علوی و شعب آن از نظر پذیرش محصل، انتخاب استاد و برنامههای آموزشی ویژه بودند و روحانیون بزرگی همچون شهید دکتر بهشتی، شهید مطهری، شهید قدوسی، شهید باهنر، علامه محمدتقی جعفری، مهدوی کنی و ... با هیأت مدیره و استاد روزبه همکاری نزدیک داشتند. استاد از آغاز فعالیت این مدرسه تا آخرین روزهای زندگیاش یکسره به تعلیم و تربیت شاگردانش پرداخت و در طول این مدت هرگز احساس خستگی نکرد. او اطمینان داشت که دستپروردگانش در اجتماع و محیطهای گسترده منشأ آثار و خدمات مفیدی خواهند بود.
البته بسیاری از تربیتیافتگان مکتب او چنین شدند؛ چه آنان که زیر شکنجههای رژیم سفاک گذشته به شهادت رسیدند؛ چه آنان که سالها در زندان مقاومت کردند و چه گروهی که به صحنه اجتماع گام نهادند. شهید دکتر محمود قندی، شهید محمدعلی فیاضبخش، شهید مجید حدّاد عادل، شهید کاظمیان و ... و فرزانگانی چون دکتر حداد عادل و نهاوندیان، سید احمد مدرسزاده و سید حسین مجتهدی، هادی نژادحسینیان و ... در شمار شاگردان مکتب استاد جای داشتند. استاد علاقه داشت که شاگردان و دوستان و آشنایان و همکارانش، خصوصا معلمان و دبیران معارف دینی، مطالب مذهبی را از مأخذ اصلی آن فراگیرند و در این راستا با هر گونه انحراف، التقاط و تفسیر به رأی در آیات و احکام به شدت مخالفت میکرد. او میخواست حقایق دین محفوظ بماند، انحرافی پیش نیاید و کسانی که مطلبی را میگفتند، اگر به درستی آن اطمینان نداشت، با فروتنی به گوینده تذکر میداد و راهنماییاش میکرد.
صبحگاه او از نخستین کسانی بود که به مدرسه وارد میشد و شبانگاه با آخرین گروه مدرسه را ترک میکرد. محیط تربیتی دبیرستان علوی، بخش بزرگی از زندگی او، بلکه تمام زندگی او شده بود.
استاد به شاگردان مدرسه آنقدر نزدیک بود که به راحتی میشد حس کرد که چگونه از درد آنها رنج میکشد و در شادی آنان از خود آنها شادمانتر است. بسیاری از اوقات، در زنگهای تفریح به جای رفتن به دفتر مدرسه و استراحت، به میان شاگردان میرفت و برای آنها پدر، استاد، مربی اخلاق و الگوی فضایل اخلاقی بود. بسیاری از شاگردان مطالبی را که حتی با پدران و مادران خود در میان نمیگذاشتند، به او میگفتند و او را محرم اسرار خود میدانستند. بسیاری وقتها، شبها تا دیروقت همراه گروهی از شاگردان در آزمایشگاه فیزیک مدرسه به تحقیق میپرداخت تا پاسخ پرسش دانشآموزی را بدهد و اشکال وی را ریشهکن سازد.
استاد گاه در غیبت بعضی همکاران، کلاس درس آنها را به خوبی اداره میکرد و همه شاگردان میگفتند، به سبب نوآوریاش در تدریس، از محضر او بیش از استاد همیشگیشان بهره بردهاند.
جلسات تفسیر قرآن، از فعالیتهای ارزنده او در مدرسه بود. او میدانست هنگامی که فتنهها چون شبهای تیره هجوم آورند، قرآن فریادرس انسانهاست، پس با برگزاری کلاسهای معارف قرآنی دانشآموزان را به قرآن فرا میخواند. او اولین دوره مسابقات قرآن مجید را در این مدرسه برگزار کرد و با بیانات گرم و نافذ خود رنگ و عطر دیگری به آن بخشید. این مجلس و مراسم، همه ساله به یاد او برگزار میگردد. بهره مادی استاد از دبیرستان، بنا به تقاضای خود او ، بسیار محدود و تنها به مبلغی اندک، که زندگی ساده و بیپیرایهاش را با آنکه همشیرهها و بعضی بستگان در کنارش بودند، در سطح پایین اداره میکرد، و این در حالی بود که از او پیوسته تقاضا میشد، در دانشگاه با حقوق کلان تدریس کند. این نوع گذران معیشت هرگز او را از هدفی که ضروری تشخیص داده بود، باز نداشت. اخلاق نیک، روحیه قناعت و عشق و علاقه بسیار او به مدرسه علوی سبب شد تا بسیاری از شخصیتهای علمی و روحانی متعهد شاغل در دانشگاه و غیره دستکم بخشی از اوقات خود را به تدریس افتخاری در آنجا اختصاص دهند. این امر سطح علمی دبیرستان را چنان ارتقا داد که از نظر علمی و مذهبی محیطی صد در صد ایدهآل گردید و حتی از نظر میزان قبولی در دانشگاهها در ردیف نخست قرار گرفت. این مرکز آموزشی، علاوه بر برنامههای ذکر شده، مرکز تربیت مبلغانی بود که پس از آموزش دورهای کوتاه به خارج از کشور اعزام میشدند. جناب حجةالاسلام و المسلمین آقای هاشمی رفسنجانی، در باره حضور خویش در این مدرسه، چنین میگوید:
«برای تحصیل علوم جدید که با خواست آیتاللّه العظمی بروجردی(ره) در مدرسه علوی برای ده نفر از طلاب زبده تنظیم شده بود و من جزء آنها بودم یکی دو تابستان در تحصیلات جدید مدرسه علوی شرکت کردیم برای تربیت مبلغ برای خارج از ایران اساتید این دورهها مرحوم روزبه و جمعی دیگر بودند. * *
آثار و یادگارها
از استاد روزبه تألیفات و تحقیقات متعددی در موضوعهای فقه، معارف اسلامی و علوم روز به جا مانده که استاد در پایان عمر همه آنها را به یکی از شاگردان فاضلش سپرد تا در فرصت مناسبی به چاپ برساند. موضوع تحقیقات و یادداشتهای آن بزرگوار عبارت است از: «اثبات جهان ماوراء»، «اثبات وجود خدا»، «عصمت پیامبران»، «ولایت» و «فقه».
در سالهای آخر عمر، با همکاری شهید حجةالاسلام سید کاظم موسوی، به تدوین یک دوره کتاب عربی به نام «عربی آسان» پرداخت. این کتاب، که زبان عربی را با روش نوین به علاقهمندان میآموزد، اکنون در مجامع علمی و فرهنگی سراسر کشور تدریس میشود و چندین بار تجدید چاپ شده است. همچنین جزوه «روش آسان» در تعلیم قرآن و کتاب «خداشناسی» وی به زیور چاپ آراسته شده است.
فرزندان
استاد در چهل سالگی با خانواده ای روحانی وصلت کرد. ثمره این پیوند دو پسر به نامهای محمود و حسین و یک دختر به نام زهرا است که به معلمی اشتغال دارند و راه پدر را ادامه میدهند.
لبیک به دعوت حق و مدفن
استاد در سال 1347، به سبب تماس با تشعشعات رادیواکتیو در آزمایشگاه، بیمار شد. در سالهای 48 و 49 حالش رو به وخامت گذاشت. شاگردان و دوستان و همکارانش بسیار برایش دعا کردند و شاید همین دعاها مرگ او را چند سالی به تأخیر انداخت. در این سالها، با آنکه از تدریس و فعالیت منع شده بود، پرتوانتر از همیشه کار میکرد و از واپسین فرصتها نیز بهره میبرد.
سرانجام سرطان استاد را رنجور ساخت و در بستر ناتوانی فرو افکند. در آخرین لحظات زندگی، هر بار که نفسی برمیآورد، میگفت: فقه را جلو بیندازید. هنگام احتضار به درد اجتماع و مصالح اجتماعی مردم فکر میکرد و سرانجام در راه تدریس و ارشاد جان سپرد. این شمع پرفروغ و گل شاداب بوستان علوی در ساعت 7 صبح روز 21 آبان سال 1352 برابر با نیمه شوال سال 1393 قمری خاموش و پژمرده شد و جامعه اسلامی یکی از خدمتگزاران صدیق و ارزندهاش را از دست داد. در مراسم وداع با پیکر او فضای دبیرستان علوی شاهد بود که چگونه مربیان، دوستان و شاگردان و اولیای آنها بر مرگ وی میگریستند و دانشمندانی چون مرحوم علامه طباطبایی و استاد شهید مطهری و شهید بهشتی اشک میریختند. مراسم تشییع جنازه او که در قم انجام شد، علما و بزرگانی چون آیات عظام گلپایگانی و نجفی شرکت داشتند و آیتاللّه گلپایگانی بر او نماز گزارد. سپس او را در گورستان حاج شیخ به خاک سپردند.
یادش گرامی، نامش جاودان و راهش پر رهرو باد.
بخش دوم
معرفی دبیرستان و کادر اجرایی:
مدیریت : علی اکبر جعفری فوق لیسانس شیمی آلی
معاون آموزشی : هدایت حسنلو فوق لیسانس مدیریت
معاون پرورشی : داود رحیمی لیسانس تربیت بدنی
معاون فن آوری :اسماعیل شادمان لیسانس ریاضی
معاون اجرایی : بهنام مهرپور لیسانس ادبیات
معاون امور عمومی : فیروز احدی فوق دیپلم فنی
مشاوره: حسن معصومی فوق لیسانس مشاوره
این دبیرستان از سال 1368 تاسیس و اقدام به جذب دانش آموزان شهری و روستایی در دوره متوسطه نموده وهم اکنون نیز با 250 دانش آموز در رشته های ریاضی و تجربی وانسانی به کار خود ادامه میدهد
هر ساله تعدادی از دانش آموزان این دبیرستان در المپیادهای علمی . مسابقات علمی و آزمایشگاهی . رباتیک کنکور و . . . . نفرات برتر ناحیه و استان را تشکیل میدهند
تنظیم : معاون فن آوری