براي چه منظوري، در چه سني، از چه آزموني استفاده کنيم؟
منبع فوري براي کاربردهاي
سنجش روانشناختي در زمينه
3- بزرگسالان
3-1. شناخت / هوش
3-1-1. مقیاس هوشی و کسلر بزرگسال- WAIS-R-(1981) – تجدید نظر شده – 16 تا 74 ساله- زمان حدود 75 دقیقه
3-1-2. سنجش كاركردي شناخت Microcog – دو فرم بلند و كوتاه – 18 سال به بالا – فرم بلند 50 تا 60 و كوتاه 30 دقيقه. 1993
3-1-3. مطالعات هنجاري آمريكائيهاي كهنسال مايو- (مالك- ايونيك- اسميت،1993) سن 56 تا 97؛ نرم افزار كامپيوتري.
3-1-4. آزمونهای تشخیص استعداد (DAT) (نسبت ، سی شور، وسمن(1990). 7 تا 12 سال و بزرگسالان زمان 5/2 ساعت
3-1-5. آزمون هوشی اسلوسن(1991) Si T-R (تجدید نظر توسط نیکولسون) 4 تا 5/6 ساله زمان 10 تا 20 .
3-1-6. آزمون خواندن شفاهی اسلوسن تجدید نظر شده توسط نیکولسون(1990) – از پیش دبستان تا بزرگسالی ، 3 تا 5 دقیقه (زمان نامحدود).
3-1-7. مجموعه آزمونهای توانایی عمومی شوبرت (GAB) – دبیرستان ، دانشگاه – بزرگسالان- فردی و گروهی
1972-3-1-8. آزمون تسلط بر مفاهيم (CMT) مخصوص تيزهوشان سنين بالا.
3-2. شناخت غير كلامي
3-2-1. آزمون بقاي تجديد نظر شده(II Betall)-کلوگ، مورتون(1978)- 16 سال به بالا، حدود 15 تا 30 دقیقه.
3-2-2. سنجش كاركردي شناخت Microcog – دو فرم بلند و كوتاه – 18 سال به بالا – فرم بلند 50 تا 60 و كوتاه 30 دقيقه. 1993
3-2-3. مطالعات هنجاري مايو براي آمريكائيان كهنسال (مالك- ايونيك- اسميت،1993) سن 56 تا 97؛ نرم افزار كامپيوتري.
3-2-4. آزمون دیداری- حرکتی بندرگشتاکت. مخصوص کودکان و نوجوانان ، زمان نا محدود
3-2-5. ماتريس هاي پيشرونده ريون، زمان 30 دقیقه، سیاه و سفید (5 تا 65) در 45 دقیقه، 3 نوع پیشرفته 12 تا 5/16 و 18 . زمان یکساعت.
3-2-6. مازهاي پرتئوس(1965). 3 تا 14 سال زمان حدود 25 دقیقه. سياه وسفيد
3-2-7. آزمون هوش غير كلامي (TONI-2). چاپ دوم، (براون، شریبنو جانسن) 5 تا 8 ساله، 10 تا 15 دقیقه
3-2-8. مقیاس عملکرد بین المللی لایپس (LIPS)- از 2 سالگی تا بزرگسالی– زمان 30 تا 45 دقیقه– فردی(1948)
3-2-9. آزمون هوشی كتل (2 فرم A وB) مقیاس III برای 13 سالگی تا بزرگسالی.
3-2-10. مقياس هوشي- لمسي ويژه نابينايان بزرگسال
3-2-11. مجموعه آزمون استعداد (غیرخواندن) مخصوص محرومين فرهنگي و آموزشي (NATB) زمان نامحدود. 1970
3-3. حافظه
3-3-1. مقیاس حافظه و کسلر (WMS-R) 16 تا 74 ساله ، زمان حدود 50 دقیقه. 1987
3-3-2. سنجش كاركردي شناخت Microcog – دو فرم بلند و كوتاه – 18 سال به بالا – فرم بلند 50 تا 60 و كوتاه 30 دقيقه. 1993
3-3-3. آزمون یادگیری کلامی کالیفرنیا – ویژه بزرگسال- دلیس، کرامر، کاپلان و ادبر(1997)، 5 تا 17 سال، 20 دقیقه.
3-3-4. کمک نمره گذار CVLT . سیستم نمره گذاری واجرای (CVLT). 1987
3-3-5. مطالعات هنجاري مايو براي امريكائيان كهنسال (مالك- ايونيك- اسميت) سن 56 تا 97؛ كامپيوترهاي (نرم افزار). 1993
3-3-6. آزمون نگهداری دیداری بتنون(1991) چاپ پنجم (8 تا بزرگسالی) زمان 15 تا 20 دقیقه
3-3-7. آزمون حافظه ضمني (توگليا) بزرگسال؛ زمان 10 تا 20 دقيقه
2-3-8. آزمون کارآمدی یادگیری R (LET-11). وبستر، 5 تا 75 سالگی ، فردی 10 تا 15
3-4. اختلال زبان / آفازيا (زبان پريشي)
3-4-1. ارزشیابی بالینی بنیادهای زبان- سیمل- ویگ – سکورد(1995)- چاپ سوم. 6 تا 21 ساله زمان 30 تا 45 دقیقه
3-4-2. آزمون تشخیص زبان پریشی بوستون (BDAE) گودگلس(1993)، بزرگسالان، نامحدود
3-4-3. آزمون زبان پریشی EFA-3 - ایسنسون (1993) نوجوانی تا بزرگسالی، زمان 30 دقیقه تا 2 ساعت
3-4-4. مجموعه آزمونهای زبان پریشی غربی- کرتیسز(1982) ، ازنوجوانی تا بزرگسالی زمان حدود یک ساعت
1972-3-4-5. آزمون مينه سوتا براي تشخيص افترافي زبان پريشي (شوتل) – بزرگسال- 45 دقيقه تا 2 ساعت
1994-3-4-6. آزمون زبان پويشي چند زباني(آفازیا) – بنتون، هاو مشر، ری و سیوان(1994)، 6 تا 89 ساله زمان نامحدود
3-4-7. آزمون نام بردن بوستون (Naming)
3-4-8. سنجش بوستون از آغازيان شديد (استابروكس؛ رامزبرگر؛ مورگان؛نيكولاس) بزرگسالان؛ 20 تا 30 دقيقه
3-4-9. آزمون براي ساختارها و عملكردهاي شفاهي (TOSF) .ویتالی(1993)، 7 بزرگسالی ، 20 دقیقه.
3-4-10. پرسشنامه زنجيره اي انطباقي براي رشد ارتباطي (A-SICD) . ویژه نوجوانی و بزرگسال
3-4-11. درمان لكنت زبان قدم به قدم (STSS-R). گاردنر – 8 سال تا بزرگسالی
2-4-12. آزمون براي زبان عمل گرايي – ترسيمي بزرگسالان. تراساکی ، گان. کودکستانی تا راهنمایی و ترمیمی بزرگسالان – 45 دقیقه – فردی.
3-5. پيشرفت فردي
3-5-1. آزمون 3 گستره وسيع پيشرفت.(WRAT3) ویلکینسون(1993) ، 5 تا بزرگسالی ، 15 تا 30 دقیقه
3-5-2. امتحان يادگيري بنيادهاي بزرگسال (ABLE)– كارلسون . گارونر(1986) 2 ساعت و 40 دقيقه
3-6 روان شناسي عصب شناختي
3-6-1 .مقیاس هوشی بزرگسال و کسلر تجدید نظر شده بعنوان ابزار روان شناسی عصبی- کاپلان ، فین، موریس، دلیس(1991) کامپیوتری
3-6-2. مقیاس حافظه و کسلر (WMS-R) 16 تا 74 ساله ، زمان حدود 50 دقیقه. 1984
3-6-3. آزمون یادگیری کلامی کالیفرنیا (دلیس، کرامر، کابلان، ادبر(1987) 17 سال به بالا، حدود 30 دقیقه.
3-6-4. سنجش كاركردي شناخت Microcog – دو فرم بلند و كوتاه – 18 سال به بالا – فرم بلند 50 تا 60 و كوتاه 30 دقيقه. 1993
3-6-5. مطالعات هنجاري مايو برای آمريكائيهاي كهنسال -(مالك- ايونيك- اسميت) سن 56 تا 97؛ 1993
3-6-6. آزمون نگهداری دیداری بنتون(1991) چاپ پنجم (8 تا بزرگسالی) زمان 15 تا 20 دقیقه
3-6-7 . آموزش فرایند توجه I وII - سولبر، ماتیر(1994)- نوجوانان و بزرگسالان
3-6-8. آزمون عملکرد پیوسته شنیداری (ACPT) کیث(1994)، 6 تا 11 ساله- 10 دقیقه
3-6-9. آزمون دیداری- حرکتی بندرگشتاکت. زمان نا محدود
3-6-10. آزمون زنجیره توجه (بسته بندی بصورت شنیداری) کامپیوتری تولید IDM
3-6-11. آزمون بودر برای الگوهای خواندن- تلفظ کردن، بودر و جاریکو(1982). تمام سنین ، زمان 30 دقیقه
3-6-12. مازهای پرتئوس(1965). ویژه بزرگسالان.
3-6-13. آزمون دسته بندی کارت ویسکانسین (WCST)R گرانت برگ(1993) ، 5/6 تا 89 ساله ، زمان نامحدود
3-6-14. آزمون سرند کردن عصب شناسی فوری (QNST) موتی، استرلینگ، اسپالدینگ(1978)، از کودکستان تا بزرگسالی، 20 تا 30 دقیقه
3-6-15. آزمون فرم كاغذي مبنه سوتا (ليكرت‘كوت، 1941)- دبیرستانی ها و بزرگسالان –زمان 20دقيقه
3-6-16. آزمون عملکرد مراقبت پیوسته IBM – ویژه بزرگسالان.
3-6-17. آزمون عملکرد پیوسته کانرز- کامپیوتری IBM-
3-6-18. توانايي تفكر (برنامه كامپيوتري dos). 1994
3-6-19. آزمون ادراك بينايي حركتي –آزاد (MVPT)- کولاروسو، هامیل- برای 4 سال و بالاتر،10 دقیقه، فردی
3-6-20. آزمون مهارتهای بینایی- حرکتی گاردنر- ویژه همه گرو های سنی- فردی و گروهی
3-7.شخصيت /آسيب شناسي رواني
3-7-1. پرسشنامه اضطراب بک (R)-17 تا 80ساله تقریبا 5 تا 10 دقیقه ، (1993).
3-7-2. مقیاس نا امیدی بک (تنظیم اولیه 1988)-R-17 تا 80ساله ، 5 تا 10 دقیقه، (1993).
3-7-3. پرسشنامه افسردگی بک (تنظیم 1987) R-17 تا 80 ساله، 5 تا 10 دقیقه، (1993).
3-7-4. مقیاس بک برای افکار خودکشی- 17 سال به بالا – 5 تا 10 دقیقه، (1991).
2-7-5. شاخص میلون برای سبکهای شخصیتی – 18 تا 65 ساله – 30 دقیقه، (1994).
3-7-6. سنجش افكار خود تخريبي فيرستون (1996). برای16تا80ساله –زمان حدود 20دقيقه
3-7-7. پرسشنامه سرند كردن دقيق سوءاستفاده اساسي. و ساير آزمونهای جملات ناتمام.
3-7-10. تکنیک لکه ها جوهر هولتزمن (HTT) 5 ساله به بالا ، فرم A و B زمان نامحدود. 1972
3-7-11. چك ليست آسيب شناسي هري(R )-بزگسلان‘90دقيقه
3-7-12. پرسشنامه تغذیه- استون کارد، یسیک(1988) – 17 سال به بالا، تقریباً 15 دقیقه
3-7-13. مقیاس ادواردز برای رجحانهای شخصی (18 سال به بالا) حدود 45 دقیقه، (1995).
3-7-14. برنامه اکستر برای نمره گذاری رور شاخ . کامپیوتری – داس 2- با همکاری توتل
3-7-15پرسشنامه نيمرخ شخصیتي گوردون(1993)- نوجوانی به بالا- 20 تا 25 دقیقه
3-7-16. مشکل سنج مونی(مونی و گوردان،1950) از سال اول دبیرستان تا بزرگسالی – تقریباً 35 دقیقه
3-7-17. پرسشنامه سنجش شخصیت (موری) 15 سال به بالا – 40 تا 50 دقیقه، (1991).
3-7-18. تکنیک رور شاخ(1945) – 5 سال به بالا- زمان نامحدود.
3-7-19. آزمون اندریافت موضوع (T.A.T) موری، بی لیک(1973)، کودکان و بزرگسالان ، 31 تصویر- زمان نامحدود
3-7-20پرسشنامه حالتهاي رواني (1995) – کامپیوتری ویندوز- حافظه 4MRRAM
7-21. بررسي جامع براي 77نشانه – جانسونو(1995) – کامپیوتری ویندوز
1995-3-7-22. QUICPOC نرم افزار کامپیوتری برای درمان و ضبط و نگهداری کارآمدی، 1995.
3-7-23. چک لیست رفتار منحرف (ABC)- آمان، سینگ- کودک و بزرگسالی
3-7-23آزمون تصوير آدمي (كارن مكوور،1949)- از کودکی تا بزرگسالی
3-7-23. آزمون دیداری – حرکتی بندرگشتالت- زمان نا محدود.
3-7-24. پرسشنامه چند جنبه اي برن رويتر
7-25. پرسشنامه چند جنبه ايMMPI. 1971
3-7-26. پرسشنامه آيزنك. 1972
3-7-27. آزمون روزن زایک. 1970
3-7-28. پرسشنامه 16 عامل کتل (16 ال به بالا)، 1970.
3-7-29. پرسشنامه شخصیتی کالیفرنیا (13 سال به بالا)، 1960.
3-8راهنماي شغلي
3-8-1آزمونهاي تشخیص استعداد (DAS) کالین الیوت(1990) – 5/2 تا 18 ساله. زمان یک تا 5/1 ساعت
3-8-2. مقياس ادواردز براي رجحانهاي شخصي. 1995
8-3پرسشنامه گذاري بر كار(نظام كار گماري براي كارگراني با توتناييهاي شديد) فريدمن كامرونو فلتچر، 1953- نوجوان و بزگسالان 30تا35
3-8-4چك ليست حرفه اي گوردون(GOCL-11 ) از کلاس 8 تا بزرگسالی. 1981
نظر دهید . . .
نظرات کاربران |