صفحه اصلی درباره ما گالری تصاویر تماس با ما ورود کاربران
منوی سایت
تقویم روز

شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آمار بازدید

بازدید امروز : ۸۵

بازدید این هفته : ۶۳۱

بازدید این ماه : ۱۹۴۵

آمار کل بازدید : ۵۱۷۸۶۲

افراد آنلاین : ۰ نفر

آی پی : ۱۸۵.۲۱۵.۲۳۲.۱۷۵

دبیرستان نمونه دولتی روزبه - nemonerozbeh@gmail.com

 صفحه اصلی محتوای آموزشی مشاهده محتوای آموزشی

 
عربی (۱) دی ماه

آزمون درس : عربی 1            پایه : اول عمومی                                 به نام خدا                                 تعدادسؤال:16               تعدادصفحه :3

نام و نام خانوادگی دانش آموز:                                   اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان                                تاریخ آزمون: 

نام پدر                                                                  اداره آموزش و پرورش ناحیه یک زنجان                                مـدت آزمـون : 70 دقیقه

کلاس :             نوبت آزمون: نیمسال اول تحصیلی 92-91     دبیرستان نمونه دولتی روزبه                                   صفحه اول                 بیست نمره

 1

به فارسی روان ترجمه کنید.

   ذَهَبَ الإمامُ علیٌّ (ع) معَ أحدِ أصحابِه إلی السّوقِ.

    ب- سَمِعـنَا أنَّ موسَی دَعَـا قارونَ إلی طریقِ الحقِّ.

    ج- کَلَّمَ أویسٌ والـدَهُ  فی ذلکَ المَوضوعَ ، هوَ لایَسمَحُ .

    د- أنا لا أقدِرُ أکثرَ مِن هذا ، بَلِّـغ سَلامِی إلی حبیبی .

    هـ- رسولُ اللّهِ حَزینٌ ماذا أفعَلُ؟

    و- تَفَضَّلُوا ! نحنُ فی خدمتِکم.

 

 4

2

معنی لغاتی را که زیر آن ها خطّ کشیده شده است  به فارسی بنویسید.

   الف- هذا لَکَ و الأرخَصُ لِی : ...........................             ب- هو یَتَرَوَّحُ بِـــکُـمِّـــهِ :.....................................

   ج- لَقَد نَفِدَ صَبری: .............................                          د- أصبَحَ قارونُ عِبرةً لِــلاجیالِ :...............................

1

3

متضاد و مترادفِ کلمات را بنویسید. 

   الف- متضاد« رَخیصٌ »:...................................                         ب- مترادف « قَمیصٌ »:......................................

5/0

4

به عربی ترجمه کنید                   موسی(ع) برای انجام تکلیف ، به سوی فرعون می رود.

5/0

5

جای خالی را در ترجمه ی فارسی ، کامل کنید.

   اللّهمَّ! نَوِّر قُلوبَنا بِـنُورِ الإیمان و الیقینِ : خدایا! .......................... ما را به نور ایمان و یقین ............................. .

5/0

6

گزینه ی صحیح را در ترجمه فارسی ، تعیین کنید .

   الف- لا تَبحَـث عن عیوب صدیقِکَ :  1- درمورد عیب دوستت بحث نکن!             2- درجستجوی عیب های دوستت نباش!

   ب- اللّهُ خالِقُ کُلِّ شیءٍ :                  1- خداوند آفریننده ی هر چیزی است.          2- خداوند هر چیزی را خلق کرد.

   ج- اُترُکوا قَصرِی :                         1- قصرم را ترک کنید.                             2- قصر مرا ترک کردید.   

5/1

7

خطاها را در ترجمه ی فارسی ، إصلاح کنید.

   الف- مُشاوَرَةُ المُشفِقِ الجاهلِ  خَطَرٌ : مشورت کننده ی دلسوز نادان ،  خطرناک است.

   ب- سَیَجعَلُ اللّهُ بعدَ عُسرٍ یُسراً :  خداوند بعد از سختی ، آسانی قرار داد.

1

8

از داخل پرانتز، کلمه ی مناسب را انتخاب کنید.

   الف- اللّهمَّ! ................... القائلُ و قولُکَ حقٌّ . ( أنتَ ، هم ، هنّ ، أنتِ )

   ب- « إنّا نحنُ ..................... عَلَیکَ القرآنَ » ( نزَّلـتُ ، نزَّلتُم ، نزَّلـنا )

   ج- أنا  ............................... . ( یَنصرِفُ ، اَنصرِفُ ، تَنصرِفُ )

   د- « لا تَیأسُوا مِن رحمةِ اللّهِ »  ( ماضی ، أمر ، مضارع نهی )

   هـ- « لا تَحزَن! إنَّ اللّهَ مَعَنا »  ( ناراحت نیستی ، ناراحت نباش ، ناراحت نمی شوی)

   و- فَرِح یعنی  شاد .           ( صحیح     ،      خطا  )

3

9-

نام باب  را  در  فعل های ثلاثی مزیدِ آمده در عباراتِ ذیل  بنویسید.

   الف- جَاهَـدَ أویسُ فی معرکةِ صفّین .                                           ب- التّلمیذُ المِثالیُّ یَشتغِلُ بِالدِّراسةِ و بَیعِ الصُّحُفِ .

1

10

فعل ثلاثی مزید را در جمله های زیر مشخص نمایید و مصدر آن ها رابنویسید.

   الف- « و یَنقَلِبُ إلی أهلِه مَسروراً »                      ب- رَبـَّنا! کَفِّر عَنَّا سَیِّـئَاتِنا .

1

11

بسازید و پاسخ مناسب  دهید. 

   الف- اسم فاعل از «  بَـشـَّــرَ » :.................................    ب- اسم مفعول از «حَکَمَ » : .................................                        

1

12

أنواع مشتق را در مشتقات مشخص شده  بنویسید.

   الف- ألبِسةٌ مِن أحسَنِ الأنواعِ                                       ب- تَضَرَّعـتُ إلی رَبِّی مُعتَذِراً .

   ج- بعدَ صلاةِ المَغرِبِ ذَکَرَ الوالِد القصَّةَ لَه.                        د-  « إنَّـهُ حَمیدٌ مَجیدٌ »

1

13

حرکت آخر کلماتی را  که زیر آن خط کشیده شده است ، بنویسید

   الف-  « أنزَلَ اللّه سَکینتــهُ علَی رسولِــهِ » .                            ب- « اللّه علیـم بِــالظّالِمینَ »

5/0

14

نقش و یا ترکیب کلمات مشخص شده را بنویسید

   اللّهمَّ ! قَولُــکَ حقٌّ و وَعدُکَ صِدقٌ .

5/0

15

گزینه ی صحیح در تجزیه ( التحلیل الصّرفی) در « نَجَحَ » و « الطّالبُ» کدام است؟    نَجَحَ الطّالبُ فی دروسِهِ .

   الف- نَجَحَ :  1- فعلُ ماضٍ ، لِلغائبة ، مزیدٌ ثلاثیّ                          2- فعلُ ماضٍ ، لِلغائب ، مجرّد ثلاثیّ                         

   ب- الطّالب : 1- اسم ، مفرد ، مذکّر ، مشتقّ(اسم فاعل )                  2- اسم ، مثنّی ، مؤنّث  ، مشتقّ(اسم مفعول )

1

16

متن زیر را بخوانید و به سؤالات ذیل به عربی پاسخ دهید.

  تَنعقِدُ الحفلةُ فی المدرسةِ لِتعیینِ التلمیذِ المثالیّ . اُمّاه! هل نَذهَبُ معاً ؟یا بُنیّتِی! أنا لاأقدرُ! ... اَمّا...  لا بَأسَ !   سَنَذهَبُ معاً . بَدَأتِ المَراسیمُ. قالت المدیرةُ : نحن اجتمَعنا هُنا لِتکریمِ التلمیذةِ المثالیّةِ . هی  أسوةٌ لِلجمیعِ فی الدرسِ و الأخلاق و العملِ . هذه هی فاطمةُ . إستقبَلَتـها المدیرةُ بِحفاوةٍ و عَلَّقَت علَی عُنُقِـها وِسامَ الإجتهاد و النّشاطِ و مَنَحَتـها جائزةً .

   الف- لِماذا إنعقدَت الحفلةُ فی المدرسة؟

   ب- هل ذَهَبَت الأمُّ معَ بنتِها إلی الحفلةِ ؟

   ج- من هی التلمیذةُ المثالیّةُ ؟

   د- من مَنَحَت فاطمةَ  الجائزةَ ؟

   هـ- ما هو معنی کلمَتَی « أسوة » و « وِسام » فی العبارة ِ ؟

 

2

إنّی سَعیدٌ لِرؤیتِکم فی أحسنِ الحالِ

سَیِّدأحمدمحمودیّ

نظر دهید . . .           نظرات کاربران

 

 کلیه حقوق این سایت متعلق به دبیرستان نمونه روزبه زنجان می باشد